woensdag 9 januari 2013

Verwerken van silnylon stof

Even de moeite genomen om tussen de bedrijven door een filmpje in elkaar te steken hoe ik het aanpak om -met een tussenstap- de verschillende panden silnylon stof te verwerken tot een shelter.
Dit als aanvulling op een bestaande fotoreeks
Hieronder zie je me -versneld- bezig met het plaatsen van de punt op een van de vijf panden van een copy van de trailstar van MLD.


De silnylon stof is net niet breed genoeg om zonder naad tot de punt te geraken.
Door de verschillende panden aan elkaar te lijmen met verdunde siliconen (white spirit), de verbinding een vijftiental minuten onder lichte druk te laten drogen
(erg afhankelijk van de verdunning en hoe lang het geleden is dat je de lopende siliconen hebt gemaakt.)
krijg ik een vlakke naad waar de krachten op de stof mooi worden verdeeld over de twee stiksels eenmaal de panden met elkaar verbonden zijn.
De siliconen is een tijdje te gebruiken als je het potje na gebruik afsluit maar uiteindelijk gaat hij toch stollen tot een blubber
De verstevigingen op de basis en de top zijn wel gelamineerd met pure siliconen omdat hier de meeste krachten op komen

In een eerder ontwerp had ik op de naden pure siliconen gebruikt. Die shelter is uiteindelijk 100 gram zwaarder uitgevallen dan deze (nu 550 gram/lijnen inbegrepen).
Wat ik hier toon voor een kleine lengte is ook toepasbaar voor de lange zijdes van de panden.
Ik gebruikte een PU schuimplaat van 240cm waar ik eerst twee stroken kleefband op de rand kleefde en net als in het filmpje twee lijnen trok op 15 mm van elkaar.
Dit is de breedte  van de naad en geeft houvast bij het vastspelden van de panden. Om druk te zetten op de lijm en de silnylon vlak te leggen gebruikte ik een 3cm brede aluminium lat.

 Het plastiek tape op de PU plaat is ook nodig omdat siliconen het PU schuim oplost
Dat ik door de spelden kleine gaatjes maak in de stof is niet erg.
Het zijn er maar een paar en uiteindelijk blijven ze in de buurt van de stiksels en worden later wel gedicht bij het coaten van de naden.























De catenary curve wordt weggewerkt tot een rechte lijn om dan met spelden vast te zetten.
Ook bij de afwerking van de naad als hij voor een tweede keer wordt verlijmd is het nodig om hem zacht op te spannen en met een paar spelden hem op een lijn te plaatsen. De aluminium lat wordt dan vlak tegen de rij spelden geplaatst en eventueel verzwaard.
Een vorig model heb ik met dezelfde techniek gemaakt


4 opmerkingen:

  1. Mooi vakmanschap, jouw versie is quasi niet te onderscheiden van degene die MLD maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is Ivo zijn 4e zelfgemaakte trailstar en ik heb ze allemaal van dichtbij kunnen zien. Wat me dan opvalt is hoe sterk je vakmanschap nog verfijnt in de afwerking naarmate je blijft oefenen. Je afgewerkte shelters lijken nu niet meer van deze van de originele fabrikanten te onderschijden. Knap werk weeral!
    Mooi filmpje ook, educatief en grappig tegelijk.
    Die 550g is het gewicht zonder geseamde naden? Dat is nu quasi zelfde gewicht dan een origineel MLD exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig Ivo! Dat bruin is echt een zalige kleur.
    Filmpje vind ik erg leuk en leerrijk (ook al zie ik mezelf niet meteen aan dergelijk project beginnen), mag je zeker nog doen in de toekomst ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wordt bijna ongemakkelijk van de complimenten.
    Naden moeten nog behandeld worden. Enkele dagen geleden wel een bijpassende opbergzak gemaakt. 522gram. Tijd zitten twijfelen of ik al dan niet linelocks zou gebruik of enkel lussen zou monteren.
    Uiteindelijk een compromis door op de 5 ribben wel deze spanners te gebruiken terwijl op het midden van de basis er enkel lussen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen