winterprojecten: jaargang 2015 -Energie besognes


Het voorbije jaar heel wat tijd gestoken in het afwerken van tal van trainingskilometers om in de plaats van mijn dochter de marathon in New York te lopen.


Doelen stellen noemde ik dat toen. Inmiddels is de buit binnen.

Met 3:57:17 mooi binnen de vier uur al was de batterij de laatste kilometers zo goed als plat.
Laat dat het centrale thema zijn binnen een nieuw blog verhaal.
Zoals eerder al eens laten vallen. Volgend jaar hoop ik genoeg verlof bij elkaar te sprokkelen om de Haute Randonnée Pyrénéenne te lopen.
Dat ik op voorhand voedsel en gerief naar ophaalpunten ga sturen om mij de rompslomp te besparen van het winkelen onderweg, daar ben ik zeker van.
Over een aspect van heel mijn plan ben ik nog niet uit.
Hoe groot gaat het aandeel van foto's en filmpjes uitmaken van heel mijn bezig zijn onderweg? Gewoon gaan lopen met mijn zintuigen en achteraf de al dan niet zoete herinneringen koesteren of probeer ik toch iets vast te leggen?
Een foto nemen, dan kan even tussendoor maar als je een scene wil filmen dan wordt gelijk de focus verlegd en dat vraagt extra tijd.
De ogen kijken ook anders naar de omgeving. Het haalt het ritme uit de tocht die je aan het lopen bent.
Naast tijd, kost dat energie zowel voor de camera, van mezelf op het moment en ook achteraf bij de montage.
Wil ik dat wel?
Ik heb het laatst nog eens gemerkt.
Van plan om volop te gaan filmen onderweg tijdens mijn laatste tocht van dit jaar maar eenmaal in beweging was het erg moeilijk om het ritme los te laten. Veel minder aan het filmen geweest dan voorzien.
Iets na datum toch nog wat van beweging bij elkaar gebracht in een kort filmpje. Hoewel niet het meest artistieke toch eentje dat het geheugen doet opleven.
Vandaar de twijfel of ik toch niet die extra inspanning moet leveren.


Mijn nex 5n gebruikt NP-fw50 accu's.
In het verleden was het gebruikelijk dat ik voor een tocht van 10 dagen soms wel tot 5 batterijen nodig had.
Ik heb de rekening eens gemaakt.
Het kost ongeveer een 4 a 5 tal uur om een batterij op te laden. Mijn depots zitten ruwweg ook op 10 stapdagen van elkaar. Op dat moment maak ik gebruik van een overnachtingsplek met elektriciteitsvoorziening. Ik kan dus nooit, als ik de volgende dag zelf terug vol energie op stap wil met opgeladen batterijen vertrekken.
Daarvoor is de tijd te kort.
Te gek om verschillende laders mee te nemen.
Een alternatief om het laden te versnellen is om af te stappen van de camera eigen accu's en een externe batterij te gebruiken met meer capaciteit. Die dan in een keer wordt opgeladen met een grotere laadstroom dan momenteel.
Dat betekent dat ik mijn camera moet misleiden omdat hij alleen maar een heel specifieke accu lust.
Tussen de li-ion accu en de camera zit wat elektronica die het verschil maakt.
De goedkope lookalike uit een eerder artikel heb ik ontmanteld en het plan is om de elektronica te koppelen aan een externe accu.



Je kan een externe ac adapter (ac-pw20) kopen voor een nex. Het origineel van sony zelf of een of andere cloon maar die zijn vooral bedoeld om via een transformator te koppelen aan een stopkontakt. Dat brengt de oplossing ook niet korter bij.


Klassieke lithium-ion accu's zijn veelal van het type 18650. Al dan niet van een beveiliging voorzien.
Twee cellen, om aan de vereiste 7,4V te geraken hebben minimum het equivalent van drie NP-fw50 accu's
Maar zoals altijd is er veel rommel te koop in accu land.
Papier is geduldig als je de onzin leest van sommige opschriften.
Goedkoop is meestal duurkoop.
Veel beloven, weinig geven. Om hieronder een bedrieger bij naam te noemen.


Gelukkig zijn er anderen die met veel meer technische bagage dan mezelf en de accu's aan een test onderwerpen.
Ik kan er mijn voordeel bij doen.
Rest mij nog alleen een geschikte lader te zoeken die zijn job doet.
Maar eerst de beginvraag beantwoorden.
Wat wil ik?

Reacties

Populaire posts