De 100 mooiste dagwandelingen in de Pyreneeën

Deel 1: Westelijke Pyreneeën
Ton Joosten
Uitgeverij Elmar B.V. Rijswijk
302 pagina’s
ISBN : 978 90389 1760 3

In het boek De 100 mooiste dagwandelingen in de Pyreneeën maakt Ton Joosten een selektie van eerder uitgegeven wandelingen uit zijn vierdelige wandelgidsenserie die hij in de jaren 1999-2001 heeft gemaakt.
De 200 wandelingen van toen zijn herleid tot een bloemlezing van de in zijn ogen 100 mooiste bergwandelingen in de Pyreneeën.
Hij verdeelt ze over twee gidsen.
Hij benadert ze van west naar oost en dit zowel langs Franse als langs Spaanse kant.
Is het dan oude wijn in nieuwe zakken?
Hoegenaamd niet.
Hij heeft zijn huiswerk echt wel grondig overgedaan.
Er zijn merkelijk grote verschillen tussen de oude versie en deze nieuwe tweedelige reeks.
Je zal er vijfentwintig nieuwe wandelingen aantreffen.


De vijfenzeventig ‘oude’ wandelingen zijn opnieuw onder de loep genomen en verbeterd door ze in te korten, soms te verlengen en van andere tochten is er een rondwandeling gemaakt.
Waarbij hij in de eerste reeks na een overzicht van de route vrij sec was in de beschrijving van het pad laat Ton Joosten nu veel meer in zijn kaarten kijken.
Van alle boeken die er tot nu toe van hem verschenen zijn geeft hij in dit boek onomwonden en soms met scherpe pen zijn mening over de evoluties die er in de Pyreneeën hebben plaatsgevonden in de twintig jaren dat hij doorheen zijn geliefd gebergte trok.
Je voelt doorheen de tekst dat hij met een caleidoscoop aan emoties zit en zich over sommige ontwikkelingen terecht zorgen maakt.
Alvorens aan de beschrijvingen van de dagwandelingen te beginnen spendeert hij een veertig tal bladzijden over onderwerpen als: de nationale parken, de fauna en flora.
Een groot deel gaat over informatie en praktische adviezen zoals beste reistijd, het weer, voorbereiding en materiaal, veiligheid ed.
Erg waardevol vind ik het deel dat handelt over de gang van zaken in berghutten of in de gites d’étape.
Een naar mijn gevoel te uitgebreide paklijst sluit het eerste deel af.
De daaropvolgende dagwandelingen worden stuk voor stuk heel accuraat beschreven.
Iedere wandeling wordt uitgetekend op een duidelijke schematische kaart die gemakkelijk over te brengen is op de voorgestelde wandelkaart.
Een wandelkaart die niet mag ontbreken voor je vertrekt.
Hij geeft ook tussentijden aan.
Deze tussenpunten zijn niet altijd terug te vinden op de schematische kaart.
Het is maar een klein punt van kritiek.
Lovend ben ik over de informatie die gegeven wordt bij iedere standplaats/streek die kort bij het begin van de wandeling ligt.
Talrijk zijn de verwijzingen naar internetsites.
Dat alles samen maakt dat dit boek naast een wandelgids ook een reisgids is geworden.
Nog verder aangevuld onder de kop ‘Observaties en informatie’ met kennis die de schrijver in de loop van de jaren heeft verzameld.
Ook hier voel en hoor ik hem weer worstelen met allerhande soms tegengestelde emoties hoe het met ‘zijn Pyreneeën’ soms is vergaan.

Hij draagt dit boek postuum op aan de in 1933 geboren fransman Georges Véron.
Géorges Véron is in maart 2005 overleden en is een begrip als het over de Pyreneeën gaat.
De man die voor hem een voorbeeld en een bron van inspiratie is geweest.
Zelf loop ik ook al enkele jaren doorheen de Pyreneeën.
Het vuur indertijd aangewakkerd door de schrijfsels van Ton Joosten.
Ik moet bekennen dat, door het lezen van dit boek ik het gevoel kreeg me misschien teveel te hebben gefocust op het pad en wat er op gezichtsafstand allemaal te beleven viel.
Bakken indrukken heb ik zo in mij opgeslagen.
Maar toch bleef er veel blank moest ik concluderen na dit boek ...
Alleen al door in dit boek te lezen is mijn kijk op de Pyreneeën
verder verruimd en verdiept.
Een aanrader voor iedereen die op een aktieve manier
zich door de Pyreneeën wil laten omarmen.

Reacties

Populaire posts