Sneeuwschoenend op trailrunners: de conclusies

Vervolg op post sneeuwschoenend-op-trailrunners

Omstandigheden:
6 daagse winter sneeuwschoentocht waarvan drie bivaks in open lucht en op het einde twee overnachtingen in het winterruim van refuge .
Geen constant sneeuwveld onderweg. Geregeld drooggevallen stukken en waar bij het traverseren van steilere hellingen de stijgijzers nodig waren.
Nachtvorst met in de loop van de dag temperaturen boven nul waardoor de draagkracht van de sneeuw er snel op achteruit ging. Droog en zonnig weer.
Helaas had ik geen termometer bij om exacte temperaturen te geven.
037-sneeuwschoentocht pyreneeen 223


Gtx rocky socks:
Voor mij vormen ze de basis van heel mijn systeem. Ze zorgden ervoor dat de 'summit' sokken van bridgedale nooit nat werden. Al voelden ze ‘s avonds wel klammig aan.
De rocky's heb ik in dezelfde maat (14)als de flyroc 310 gekocht. Tevens de grootste die ze maken
Het lukte mij met heel veel moeite om de rocky's over een nog dikkere Rei sok te trekken. Hierbij kwam ik aan de grens wat mogelijk was
Koop ze dus zeker niet te klein want ik lees ook elders dat ze soms erg nauw zijn.
Eenmaal aan de voeten zitten ze wel erg goed.
Het gtx materiaal waar ze uit zijn gemaakt is zwaar, afgetapt op de naden en ziet er degelijk uit.
Van 23 maart 2012
De voorkant van de sok heeft enige stretch om het aanpassen te vergemakkelijken.
Een controle op het eind van de tocht leert me dat met water gevulde sokken vooralsnog geen lekken vertonen.
Je ziet wel al de de schuurplekken waar ze op termijn zullen gaan lekken bij intensiever gebruik (hiel,tenen en de overgang van de verschillende panden)
De buitenkant sok had na de tocht, voor het deel dat zich in de schoen bevindt, echter geen waterafstotende werking meer.
Dit zal het ademend vermogen niet ten goede komen

Zelfbouw gamachen:
Van getten flyroc
Oorspronkelijk bedoeld om te combineren met de sneeuwschoenen en dan voldoen ze uitstekend.
Ik werd echter geconfronteerd met heel wat drogere delen waardoor de sneeuwschoenen geregeld uit moesten maar er plaatselijk toch nog genoeg sneeuw was waar ik doorheen zakte.
006-sneeuwschoentocht pyreneeen 085
Op zo’n moment faalt het systeem omdat de gamach niet op zijn plaats bleef en er toch nog sneeuw op de mesh van de schoenen terecht kwam, iets wat ik door een volledige afdekking hoopte te vermijden.
Slechts twee 3 mm elastieken onder de schoenzolen, dat schiet duidelijk tekort.
Waarschijnlijk werkt een starre verbinding beter maar bij een eerder prototype waar ik de gamachen met een veter via de zool van de schoen strak kruislings vast veterde vond ik dat erg omslachtig werken en die veter was ook veel minder beschermd tegen sleet omdat die de groeven van het schoenprofiel niet kon volgen.

Van 23 maart 2012
De flyroc heeft echter meer groeven die van de binnenkant naar de buitenkant van de schoen lopen om een extra lijn te leggen om de gamach te stabiliseren op de voet en dit soort verbindingen zijn door het profiel van de schoen beter beschermd dan kruislings gelegde lijnen.
Ik vermoed, gecombineerd met starre verbindngen, de moeilijkheden grotendeels opgelost zullen zijn.
Het enige wat ik dan moet doen is enkele extra 4mm metalen ogen maken aan de onderkant.
Een elastiek aan de onderkant over heel de omtrek van de get zou ook een verbetering zijn omdat deze de gamach wat strakker tegen de schoen drukt om zo wat meer weerstand te kunnen bieden aan de druk van de sneeuw.
De gamachen had ik uit gtx gemaakt. Ik vraag me af of dat echt nodig bij winterse tochten.
Zou een codura stof ook niet kunnen volstaan? (met een betere verluchting van de onderliggende delen)

Een combinatie van de gamachen met de stijgijzers werkt nog heel behoorlijk. De neus van de stijgijzers houdt de voorzijde van de gamachen goed op hun plaats. Alleen aan de binnenkant van de voet is er nog te weinig spanning tussen de gamach en de schoen en zag ik sneeuwopbouw ontstaan.
Van 23 maart 2012

De flyroc’s waren licht om dragen. Dat viel extra op bij het dragen met de stijgijzers.
Zijn snel droog en hebben op verharde sneeuw een goede grip door hun profiel.
Op ijs bieden ze echter geen hou-vast.
Geen moment heb ik koude voeten gehad.
De flyroc's steek ik, aan het hoofdeinde onder mijn exped dons mat. Deze verhoging is een goed alternatief voor een kussen.
Een tip die ik op BPL heb opgepikt.

Ik heb beperkte vergelijkingservaring met zwaardere meer klassieke bergschoenen, sneeuwschoenen en stijgijzergebruik waardoor ik onderstaande ervaring met de nodige voorzichtigheid geef maar bij het traverseren van steile hellingen voelde ik me iets minder zeker omdat ik door de lage schacht minder steun ervaarde en ik de enkel moeilijker stabiel kon houden. In het begin gespte ik de schoenen niet strak genoeg vast waardoor bij momenten de zool van de flyroc los kwam van het steunvlak bij het traverseren op sneeuwschoenen.

Gedachten bij de waterhuishouding:
Eenmaal op de bivakplek haalde ik de natte zolen uit de schoenen, deed ook de gtx buitensokken en binnensokken uit en verving dit door een stel dikke droge sokken met twee lagen plastiek volgens VBL systeem.
Een combinatie die ik ook in de slaapzak aan hield.
Dit heb ik na drie dagen moeten stoppen omdat de huid amper konden drogen en mijn voetzolen alsmaar pijnlijker werden tijdens het stappen.
Ik droeg als eerste laag ook geen liner onder de plastiek zak waardoor de huid extra klammig werd.
Dit zal de problemen ook versneld hebben
Er ontstonden kleine ringvormige 'littekens' onder de voeten.
Waarschijnlijk toch symptomen die gelinkt kunnen worden met een beginnende trench foot.
067-sneeuwschoentocht pyreneeen 380
Hoewel ik al op voorhand wist dat dit een mogelijk risico was heb ik het toch uitgeprobeerd.
Ik droeg namelijk tijdens de nacht ook een plastiek veiligheidspak (uit een stuk) als onderlaag om te vermijden dat mijn donszak zijn isolatie zou verliezen tijdens de koude nachten. Ik was erg enthousiast over het positieve effect.
Ik gebruikte daarom ook nooit de nachtelijke warmte in de slaapzak om de zooltjes of de sokken te drogen. Hoogstens haalde ik ze een half uur voor opstaan even binnen om ze te laten ontdooien. Je kan ze natuurlijk ook in een afgesloten zak steken.
In tegenstelling tot zwaar lederen schoenen zijn de bevroren flyroc’s sneller ontdooid eenmaal aan de voeten gestoken.
Je moet ze echter ook al instapbaar klaar zetten voor je gaat slapen omdat ze door de vorst toch erg stijf worden.
De volgende keer zou ik eenmaal bij de kampplaats een stel droge sokken aan doen gecombineerd met gtx sokken.
Ik heb werkelijk heel veel geluk gehad met het weer. “Winterse omstandigheden” is een erg ruim te interpreteren begrip.
Ik kan me gemakkelijk omstandigheden voor de geest halen dat ik met een minder positieve eindbalans zou komen.

Gelopen route
dag1: Porta-Col de l'homme Mort-els Estanyets
dag2: els Estanyets-Coma dels Forats(Tossal Colomer)-estany de Sobirans/Trebens/Gombau
dag3: Estany d'en Gombau-Lac des Bouillouses-Estany Blau (puig de la cometa)
dag4: Estany Blau-Portella de la Grava-Refuge des Bésines
dag5: dagtocht:refuge des Bésines-portella de Lanos-Puig de Coma d'Or-Portella de la Coma d'en Garcia-refuge des Bésines
dag6: refuge Bésines-Mérens les Vals
Foto's

Reacties

  1. dag ivo!

    super posts!

    ik draag zelf ook flyrocs en ben eigenlijk op zoek naar bruikbare stijgijzers voor eronder...

    die Kathoola's rechtstreeks gekocht in de States?

    grtn,
    steve

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als we elkaar live zullen zien op een avond zal ik ze meebrengen als je wil, kan je ze eens betasten.
    Die van mij komen uit de states (bij zappos momenteel voor 120$)maar in UK zijn ze ook te krijgen. Twijfelachtig of je nog winst maakt als je ze officieel invoert vanuit USA

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts