Winterprojecten: deel 1 variant op een bestaand thema


Mijn bestelling voor de wintertent -een soulo copy- is al een tijdje binnen.
Na rijp beraad met mezelf kom ik tot de conclusie dat de stof die ik heb gekocht veel te teer is voor een wintertent.
Hilleberg kiest 40 denier ripstop silnylon voor zijn Soulo.
Ongeveer 60 gr/m2
De 40gr/m2 stof die ik had gekocht is 20 denier ripstop silnylon
Hierbij is denier de massa in gram van 9000 m draad.
Hilleberg heeft recent zijn tenten opgedeeld in drie categorieën.
Op kleur en de daarbij horende 20 30 of 40 denier stof
Ik plaats een nieuwe bestelling bij extremtexil en ga resoluut voor de 65 gr/m2 stof kiezen.
Hiervoor gebruiken ze 45 den ripstop.

In tussentijd heb ik niet stil gezeten en heb het grootste deel van de stof gebruikt om een nieuwe trailstar-copy te maken.
De ander is de deur uit.
Ik was namelijk niet erg tevreden over de grote opening aan de basis omdat ik daar ook een catenary curve van 5 cm had toegepast.
Niet nodig omdat door de rek op de vijf ribben er vanzelf een kleine curve ontstaat.
Ook de koepel kon iets lichter worden uitgevoerd.
Beide punten zijn nu aangepakt.
De trailstar al eens voor het eerst opgesteld voor dat ik hem definitief afwerk in de kleine details zoals afknippen van de draden, sealen van de naden ed.
Voor het moment komt hij zoals nu opgesteld op 490 gram.
De stof ziet er in werkelijkheid wat donkerder uit dan de foto doet geloven.
De afspanpunten zijn versterkt en opnieuw is siliconen gebruikt als lijm.
Deze keer heb ik de stroken niet extra vastgenaaid zoals ik eerder wel deed.
Het viel me wel op dat deze tentstof iets vettiger aanvoelt en ik heb de indruk dat de siliconen iets minder goed hecht dan de bruine thru-hiker stof van een eerder ontwerp.
Benieuwd hoe een en ander zich zal gedragen.
Nu ik terug een trailstar in huis heb is het tijd voor het volgende project.
Bij wijze van grote uitzondering een bestelling.
Er wordt vanaf morgen een begin gemaakt van een trailstar binnentent zoals ookworks ze maakt.
Volledig uit gaas met uitzondering van de opening waar een strook silnylon de inkijk verhinderd en een extra beschutting geeft bij regenweer zoals de bestelbon vermeldt.
Het heeft wat voeten in de aarde gehad eer ik de maat had bepaald van de vijf panelen waar deze is uit opgebouwd.

Reacties

  1. Naar die binnentent ben ik eens benieuwd. Wij hebben er eentje en deze lijkt me niet zo simpel om te maken door de gebruikte materialen Chikara, cuben en mesh. Maar voor jouw zal dit wel geen probleem zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts